Med Google Maps på ferie

For knap 2 år siden skrev jeg om brug af Google Calendar til ferieplanlægning, og nu er turen kommet til Google Maps. Hvor Google kalenderen er smart til at holde styr på (planlagte aktiviiteter, adresser og lignende), så er Google Maps velegnet til planlægning og logistikken.

Vi har lige været på en bil rundtur rundt i Europa, og i forbindelse med denne havde vi brug for et værktøj, hvor man på et kort kunne se de forskellige stop på turen, se kørevejledninger fra sted til sted og lægge andre potentielle stop og spændende sights ind på turen. Efter en del søgen efter et værktøj, som kunne bruges til dette, så endte jeg faktisk på google maps, som viste sig at være del mest velegnede til opgaven.

Der var et par forkellige forhold, som gjorde Google Maps specielt velegnet:

  • Man kan dele kort med andre.
  • Google maps dækker hele verden og er rimeligt opdateret.
  • Søge muligheder efter addresser og lokationer er fantastiske.
  • Der er rige muliheder for at lave ikoner for de planlagte stop, så det er lettere at få overblik.

Her er måden man kan komme igang…

01_google_driveDu skal have en google konto (en almindelig google eller en google apps account). Gå til Google Drive – og vælg “new” og “more” punktet, så finder du punktet “Google My Maps”. Det laver dit nye kort (i første omgang uden indhold).

Det åbner en ny side, som ligner den almindelige Google Maps, og det er her, hvor du kan bygge dit kort op.

Start med klikke på “Untitled Map” og giv dit kort et navn, så du kan kende det fremover. Her efter er du klar til at opbygge de forskellige ting, du vil have på kortet.

Brug søge boksen, som på det almindelige google maps. Du kan søge efter adresser såvel som navne på steder, og når du har fundet og valgt det du ledte efter, så dukker en resultatboks op. Fra denne kan du vælge punktet “Add to map”.

02_google_maps

Gentag søgningen og tilføj alle de punkter du er interesseret i. Det kan være hoteller, sights, restauranter, outlet malls eller hvad det måtte være. Du behøver ikke at finde punkterne til kortet i en speciel rækkefølge – når de først er tilføjet til kortet, så kan de sorteres efterfølgende ved at trække op og ned på listen.

03_punktfarve_ikonNår du klikker på punkterne på listen, så er det også muligt at give punkterne en farve og et ikon, så du kan klassificere dem. På vores seneste tur, der brugte vi ikonerne til at vise hvilke type stop det er (hotel, sight, restaurant, etc), og farven til at prioritere mellem ting vi helt sikkert gerne ville se og ting, der er værd at se, hvis vi havde tid.

Med ovenstående teknik, skulle du nu kunne opbygge et kort med alle de interessante stop og punkter undervejs.

Køre vejledning…

Udover at plotte alle punkterne ind på et kort, kan man også få en kørevejledning. Vælg det punkt, som du skal ende på (ved den strækning, du skal køre) og klik på directions. Det er den lille “dobbelt pil” på billedet neden under mellem kameraet og skraldespanden.

04_find_vej

Denne laver et ny “lag” i google maps med vejledning fra “A” til “B” hvor “B” allerede er udfyldt med destinationen du ville ende på. I A feltet kan du nu skrive start stedet og der tegnes en rute på kortet.

Køre vejledningerne kan blandt andet bruges til at se en forventet køretid lige som kørevejlendingen også vil advare, hvis der er noget vejarbejde eller andre omlægninger af trafikken, som man bør være opmærksom på (givet google kender til det naturligvis).

Gå på opdagelse

Når du laver ændringer på dit kort  – tilføjer punkter, lag og lignende, så gemmes de automatisk. Du kan dele de kort du laver med andre brugere. Det gør man enten ved at højre klikke på kortet i Google Drive og vælge “Share…” eller fra selve kortet, hvor der i en grå-bjælke i punkt oversigten også er link til “Share”.

Udover de få ting, der er fortalt om i ovenstående, så findes der også mange muligheder, når man klikker rundt i “Google My Maps” – blandt andet også mulighed for at printe kortet på forskelligvis, eksportere det i en “KML”-fil, som kan åbnes i Google Earth og meget mere.

Begrænsninger

Google Maps tillader kun, at man arbejde rmed 10 lag. Hver gang man beder den planlægge en rute fra A til B, så “koster” det hurtigt et lag. Det kan betyde, at man ikke kan have hele turen tegnet op med kørevejledning på en gang, hvis man har mange stop. Man kan dog saktens have “rullende” kørevejledning, så man laver et lag med dagens tur og sletter det fra dagen før.

Google Maps kræver praktisk talt, at man har adgang til internet, og alt efter hvor og hvilket mobildata abonnement man har, så kan det hurtigt blive dyrt at bruge. Vi har kun brugt Google Maps til planlægning, men brugt Copilot til kørevejledningen når vi var på farten.

Se også…

Google har fornyligt lanceret en ny App kaldet Google Trips. Denne skulle også kunne meget, af det, som er beskrevet ovenfor – og muligvis bedre. Den har blandt andet en “offline” mulighed, så man kan downloade kort og andet, som man har lagt ind i App’en.

Hvis du har en almindelig @gmail.com konto, er denne muligvis værd at kigge på. I skrivende stund virker Trips desværre ikke, hvis man har en Google Apps konto (altså en, som ikke ender på @gmail.com).

Moldova & Transnistria

Vi var en tur til Moldova og Transnistria i Juli 2016. Følgende er lidt om vores tur, men husk at ting ændrer sig – priser, forhold, kultur og alt muligt andet. Specielt Moldova arbejder hårdt på at blive medlem af EU og “normaliserer” sig i forhold til EU  forhold.

Vi var en lille gruppe på 7, som selv stod for rejsen. Det skete via Flybillet.dk, AirBNB og via personlige kontakter til et eventbureau, der hjalp med udflugter og transport i Moldova.

Rejsen, der til…

Vi fløj fra København til Chrisinau via Wien. Der findes for nærværende ingen direkte fly. Der findes også fly forbindelser via Warsaza. Det meste fly trafik er orienteret øst på. Lavpris selskabet Wizz, som har flere ruter til vest-europa flyver også til Chrisinau.

Chrisinau er den eneste internationale lufthavn i Moldova, men minder mest om en dansk provins lufthavn. Den er lille, men moderne og fungerer ret godt. Der er gratis wifi og i lufthavnen taler alle engelsk.

Det praktiske

Der findes i skrivende stund praktisk talt ingen guidebøger (Lonely Planet, Brandt’s, Let’s Go eller lignende), der dækker Moldova. Prøv eventuelt at kigge på guidebøger, der dækker Rumænien, som måske indeholder lidt om Moldova.

Online kan man også finde en del i WikiTravel om Moldova.

Moldova kører i Østeuropæisk tid (UTC +2).

Der bruges LEU i Moldova. Der findes ATM’er, hvor man kan hæve penge og både USD og EUR er lette at veksle til lokal valuta.

Moldova er ikke medlem af EU, så husk at “EU Rejseklar”, “Roam like-home” og lignende “brug mobilen som var du hjemme” typisk ikke gælder i Moldova.

Indkvartering

Selvom der er sparsom turisme, så er der masser af muligheder for at finde hoteller – Selv kæder som Best Western. Hotel Cosmo lignende noget, der hørte til i Moskva, og selv på AirBNB findes der masser af muligheder.

Vi var en mindre gruppe, som endte med at leje “en lejlighed med plads til 12”. Det viste sig at være en etage i et lejlighedskompleks, hvor værelserne var indrettet af flamboyant russisk designer. Det fungerede og lå ret centralt.

Værelserne var store, og farverige, men absolut nogen former for finish, så el-ledninger hang ud af væggene og der var meget andet galt, men for en uges tid, hvor det handler om at opleve landet, så gjorde det nu ikke så meget.

Der var også installeret internet, og selvom forbindelsen og dækningen ikke var i top, så fungerede og var stabilt.

Shopping

I Moldova finder man ikke de samme kæder, der ligger i ethvert shopping center og gadestrøg i det meste af vesten. Langt de fleste butikker så ud til at være lokale og mindre kæder. Der var også en rig gadehandel, hvor man kunne købe alt fra frugt over tøj til elektronik.

for almindelig basal shopping var manglende fælles sprog ingen barriere. Markedet havde faste priser og hvis man blot ville pege og forsøge sig med lidt fagter, så gik det helt uden problemer. På grund af de få turister, så syntes de fleste sælgere vist, at det var sjovt at handle med turister.

Alt virker generelt billigt, men man skal ikke lige forvente at finde samme udvalg eller samme mærker som kendes hjemmefra.

Hvad kan man se

Selvom der ikke findes rejsebøger om Moldova, så er der masser at se.

Chrisinau

Hovedstanden er en mindre by med cirka 670.000 indbyggere. Den er nem at gå rundt i, og der findes også et veludbygget net af buser, der kører byen tyndt. Det virkede trygt at gå rundt på gaden, og ud i de lyse timer findes der masser af gademarkeder og andet, som man kan besøge. Der er også en en del parker og grønne områder i byen.

Om aftenen kan man finde et ret imponerende udvalg af restauranter (specielt omkring ambassadekvarteret), lige som der også findes mange barer – endda nogle, der har døgn åbent (eller 24/24h som de skriver på skiltene).

Old Orhei

Old Orhei er et historisk og arkæologisk område med fokus på det 14-16 århundrede. Man går rundt og der er et mindre museum ved besøgscenteret. Selvom området er blandt de største attraktioner i Moldova, så er det bestemt ikke overrendt og udvover muligheden af at se klostre hugget ind i klippen, gamle huse og høre om livet tilbage i tiden, så er naturen og udsigten fra områdets bakketoppe også helt fantastisk.

Vingårde

Selvom Moldova ikke er kendt som vinland herhjemme, så er der absolut ingen grund til ikke at smare de lokale vine. De er ganske udemærkede og billige, når de købes i Moldova.

Vi besøgte Asconi som er en “moderne vingård”, som udover en fuldt moderniseret vin produktion også tilbyder besøgende vinsmagning, en restaurant – og som arbejder på også at lave mulighed for at over natte på stedet (det var dog ikke klar, da vi kom forbi). Asconi mindede en smule om nogle af de vingårde vi har besøgt omkring Trieste, og selvom maden ikke var “avanceret”, så var det godt og velsmagende – og stod godt til den vin, som gården producerer og serverede til maden.

Milestii Mici var den anden gård vi besøgte. Det er en noget større og ældre gård, og en af dem, der har en kæmpe underjordisk vinkælder. Der findes 250 km underjordiske gange, som man kan køre rundt i (dog kun med guide fra vingården). I kælderen er der mulighed for også at have sin egen vin opbevaret (mod betaling naturligvis) og det har blandt andet Putin og dronning Elizabeth benyttet sig af (samt mange andre mindre kendte personer).

Det var overvejende kælderen og rundvisningen i denne, der er den store attraktion på Miletii Mici mere end deres vinproduktion. Som en del af vores besøg havde vi også en kombineret vinsmagning og spisning i deres “selskabslokaler”, der lå 60 meter under jordens overflade.

Transnistria

Området er en enklave, der ligger øst for floden Dniester. Området betragter sig selv, som et selvstændigt land (“Pridnestrovian Moldavian Republic“), men anderkendes ikke af nogle af medlemslandene i de forende nationer.

Man kan besøge området, som er adskilt fra Moldova af en stærkt bevogtet grænse. Besøget er som at tage en tur bag det øst-europæiske jerntæppe før murens fald. Der er stadigt masser af Lenin statuer og en udpræget Pro-Russisk stemning.

Hvis man vil besøge området, så kan det varmt anbefales at have en guide med, som kan fortælle en om historien såvel som hverdagen i området.

Hvis du selv vil besøge Moldova

Sproget i Moldova ligner Rumænsk. Der er meget få, der snakker Engelsk, mens Russisk syntes mere udbredt. Taler man ikke Rumænsk eller Russisk, så kan det være svært at færdes på egen hånd.

I Danmark findes i hvert fald et enkelt bureau, som arrangerer rejser til Moldova.

Se billeder fra turen.

Sri Lanka

Vi var i Februar 2015 en tur i Sri Lanka. Landet ligger som en (stor) dråbe under Indien. Landet er cirka en halv gange større end Danmark og har cirka 4 gange så mange indbyggere. Til trods for at det ligger nært Indien, så er det dog på mange punkter meget anderledes end Indien og den indiske kultur.

Som forberedelse læste vi lidt i “Lonley Planet Sri Lanka” og online på:

Bemærk i øvrigt, at (næsten) alle steder (hoteller, spisesteder, etc.) i Sri Lanka opfordrer til man laver anmeldelser på TripAvisor af dem, så der kan man også finde en masse oplysninger og råd.

Vi rejste med…

C&C Travel. Det var ikke første gang. Vi var af forskellige årsager lidt sent ude og fik først booket turen 3-4 uger inden afrejse. Vi sørgede selv for Visum til Sri Lanka, hvilket nemt kunne klares online dirkete via de lokale myndigheders website. Visumet blev udsted på under 10 minutter, selvom de varsler det kan tage et par dage.

Vejen der til…

Vi fløj til Columbo via Doha, Qatar, med Qatar Airways. Flyveturen fra København til Doha tager cirka 6 timer og fra Doha til Columbo yderligere 4½ time.

Sri Lanka er 4½ time foran Danmark (UTC + 5½).

Landet…

Her er et par forskellige småtips og observationer, som der blev oplevet (Februar 2015):

  • Det er sikkert ikke et sted man har lyst til at køre selv. Vejene er generelt meget små/small; der er få vejskilte og blik-lys bruges mest til at indikere at man “gør noget” men absolut ikke hvad.
  • Strøm var ret stabilt. Vi oplevede kun få udfald, og alle steder havde de generatorer, der var oppe at køre efter et minut eller to. Stik kontakter er ikke (helt) standardiseret, så man kan rende ind i mange forskellige slags (overvejende UK, US og danske stik).
  • Der findes (gratis) internet forbløffende mange steder. Det er langsomt, men virker.
  • Der var mobil (3G) dækning stort set alle steder vi kom frem, og de lokale havde en blanding, der spændte fra gamle slidte nokia teleoner til de nyeste iphones og android flagship telefoner.
  • Mange steder var der engelsk tekst (skiltning på attraktioner, museer og menukort) og mange kunnne tale mere eller mindre engelsk (men supplerede med fakter og var ret forståelige).
  • Det er stadigt et uland, og selvom mange varer er til at få, så kan man ikke regne med at alt findes. Butikker er langt fra alle i kæder, men små individuelle butikker og deres sortiment varierer derfor meget.

Billeder…

Close
09-Feb-2015 14:43, NIKON COOLPIX S9700 , 3.7, 4.5mm, 0.077 sec, ISO 400
Close
10-Feb-2015 03:01, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 5.0, 70.0mm, 0.01 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 03:05, NIKON COOLPIX S9700 , 6.4, 135.0mm, 0.008 sec, ISO 400
 
Close
10-Feb-2015 03:40, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 6.3, 18.0mm, 0.006 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 03:44, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 7.1, 55.0mm, 0.005 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 03:47, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 9.0, 55.0mm, 0.004 sec, ISO 200
 
Close
10-Feb-2015 03:58, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.02 sec, ISO 1600
Close
10-Feb-2015 03:58, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 1600
Close
10-Feb-2015 04:05, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 7.1, 18.0mm, 0.005 sec, ISO 200
 
Close
10-Feb-2015 04:07, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 6.3, 18.0mm, 0.006 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 04:29, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 10.0, 70.0mm, 0.003 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 04:29, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 9.0, 70.0mm, 0.003 sec, ISO 200
 
Close
10-Feb-2015 05:00, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.2, 40.0mm, 0.01 sec, ISO 220
Close
10-Feb-2015 05:04, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 5.6, 62.0mm, 0.008 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 05:31, NIKON COOLPIX S9700 , 4.8, 4.5mm, 0.001 sec, ISO 125
 
Close
10-Feb-2015 05:34, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 9.0, 22.0mm, 0.003 sec, ISO 200
Close
10-Feb-2015 05:57, NIKON COOLPIX S9700 , 6.0, 24.7mm, 0.005 sec, ISO 125
Close
10-Feb-2015 06:58, NIKON COOLPIX S9700 , 4.2, 4.5mm, 0.001 sec, ISO 125
 

Tallinn, Estland

Cirka en times flyvning øst-nordøst for Danmark ligger Estland, og selvom det ikke er et af de typiske populære steder at besøge (for Danskere), så kan det varmt anbefales. Hovedstaden i Estland er Tallinn – og det betyder i øvrigt “Danskernes by” på Estisk.

Følgende er skrevet Januar 2015, men sørg selv at tjekke alle oplysninger inden du træffer beslutninger på baggrund af noget af det, da priser, muligheder og andre forhold ændrer sig.

Estland er cirka samme størrelse som Danmark, men har kun 1.3 millioner indbyggere. Det er også et af de “yngste” lande i Europe, og har kun været selvstændige fra 1918-1939 og igen siden 1991. Estland er kommet med i NATO, i EU, benytter Euroen som valuta og er i det hele taget hastigt på vej til at blive meget “vesteuropæisk”.

Vi var på en tur udbudt gennem Sweetdeal. Det var Bontour, der var arrangør, og hele arrangementet fungerede som lovet. Vi fløj fra København til Tallinn (med Estonian Air/ SAS) og det tager cirka 90 minutter. Vi boede på Park Inn et par hundrede meter fra den gamle bydel.

Hvad kan man se?

Tallinns gamle bydel er med rødder tilbage til 1200-tallet en fantastisk oplevelse. Den har siden 1997 været med på Unescos verdens kulturarv liste. Ud over bymuren, som der stadigt er større dele bevaret af, findes der også mange huse, hvis rødder kan spores langt tilbage i tid, og hvor moderniseringerne, der er sket, er foregået med respekt for historien.

Udover oplevelsen af at “gå rundt i historien”, så findes der også et par middelalder restauranter. De er indrettet i gamle bygninger og personalet render rundt i “middelaldertøj”. Illusionen holder dog ikke helt, da maden, hvor vi spiste (“Olde Hansa“), ikke havde meget med middelalderen at gøre. Det er sikkert også fint nok, da maden i middelalderen næppe ville slippe forbi en moderne fødevarekontrol.

En andet obligatorisk stop for turister er på Hotel Viru, hvor KGB-museet ligger. På hotellets øverste “hemmelige” etage havde KGB en større lytte central, der kunne aflytte de vesterlændinge, som boede på hotellet. Aflytningscentralen blev tilsyneladende rømmet i stor hast, og er i dag indrettet som museum. Der er kun adgang på guidede ture, hvor guiden fortæller alt hvad der er at fortælle om historien bag hotellet og KGB’s aktiviteter på hotellet. Det tager cirka 2 timer og billetter kan købes i lobbyen.

tallinn 101For danskere, der besøger Tallinn, er et helt obligatorisk besøg naturligvis i “Den Danske Konges Have“. Det er angiveligt her, at Dannebrog faldt fra himlen til Valdemar Sejr i Juni 1219. Haven ligger i den gamle bydel og der er gratis adgang til området.

Det var midt i december, at vi var i Tallinn og derfor var der også julemarked i den gamle bydel. Det var vældigt hyggeligt at gå rundt mellem boder på torvet, og det har en pæn størrelse. Man finder dog næppe noget, som ikke kan findes på de mange andre julemarkeder, som findes rundt omkring – det er mest omgivelserne, der gør det til noget helt specielt.

Sprog, Priser og andet praktisk

Tallinn er ikke større end at man kan “se det hele” i løbet af 2-3 dage – selv til fods.

Det Estiske sprog er i familie med finsk og Ungarsk. Heldigvis snakker mange Estere engelsk og på mange turistattraktioner og på restauranter findes der også engelske tekster.

Madvarer syntes at være lidt billigere, lige som restaurant-priser virkede til at ligge under danske priser. Til gengæld var tøj, elektronik og alt muligt andet på niveau med danske priser.

Hvis man bor tæt på den gamle bydel, så kan man gå rundt til langt de fleste attraktioner. Vi prøvede ikke offentlig transport, men der så ud til at være masser af busser og sporvogne.

Find yderligere om Tallinn og Estland…

Billeder fra turen

Close
11-Dec-2014 12:03, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.0, 31.0mm, 0.01 sec, ISO 500
Close
11-Dec-2014 12:05, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.2, 35.0mm, 0.01 sec, ISO 640
Close
11-Dec-2014 12:05, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.2, 35.0mm, 0.01 sec, ISO 360
 
Close
11-Dec-2014 12:08, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 560
Close
11-Dec-2014 12:10, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.8, 24.0mm, 0.01 sec, ISO 1600
Close
11-Dec-2014 12:12, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 560
 
Close
11-Dec-2014 12:13, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.0, 31.0mm, 0.01 sec, ISO 640
Close
11-Dec-2014 12:17, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 22.0mm, 0.01 sec, ISO 400
Close
11-Dec-2014 12:29, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 1100
 
Close
11-Dec-2014 12:30, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.5, 55.0mm, 0.017 sec, ISO 1600
Close
11-Dec-2014 12:31, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.8, 27.0mm, 0.01 sec, ISO 400
Close
11-Dec-2014 12:37, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 360
 
Close
11-Dec-2014 12:37, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.0, 34.0mm, 0.02 sec, ISO 1600
Close
11-Dec-2014 12:41, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 1100
Close
11-Dec-2014 12:48, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 560
 
Close
11-Dec-2014 12:49, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 22.0mm, 0.01 sec, ISO 1000
Close
11-Dec-2014 12:54, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 3.5, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 1600
Close
11-Dec-2014 12:54, NIKON CORPORATION NIKON D300S, 4.2, 35.0mm, 0.05 sec, ISO 1600
 

Med Google Kalenderen på ferie

Jeg har lige været på efterårsferie i Italien, hvor det blev til stop i Venedig, Firenze og Rom. I denne forbindelse forsøgte jeg som noget nyt at bruge et “nyt system” til at holde styr på de planlagte elementer af turen – boarding pass til fly, tog billetter, hotel vouchers og så videre.

Der findes naturligvis en masse websites, som meget gerne vil hjælpe med dette – TripIt, TripCase og mange andre, men jeg rejser hverken nok til at det har kunne betale sig at finde et website eller en app, som kunne bruges til formålet, eller fundet en, hvor det nemt og enkelt har lade mig få alle informationer ind og holdt styr på dem…. indtil nu.

Opbygning af overblikket

Som et nyt eksperiment prøvede jeg at benytte min helt almindelige Google kalender til formålet. Flyveturen blev lagt ind som et møde fra afgangstiden til den forventede landing, bookede tog billetter blev ligeledes lagt ind som aftaler på de dage (og i de tidspunkter) de var booket til og endeligt blev alle hotel overnatningerne lagt ind som “heldags begivenheder” på de dage de var booket.

Til nogle attraktioner var der også booket “skip the line” billetter over nettet hjemmefra, hvor man booker et besøg på et fast tidspunkt, og dermed kan springe en kilometer lang kø over. De blev også lagt ind som aftaler på de respektive tidspunkter.

Med dette arbejde på plads har man hurtigt et samlet overblik, og man har brugt noget man kender og skal ikke lære noget nyt.

Detaljerne

På hver enkelt aftale kopierede jeg typisk alle detaljer fra bekræftelsesmail direkte ind i “Description” feltet i de enkelte kalender aftaler. Disse indeholdt typisk detaljer om bookingen – om der var morgenmad med på hotellet, booking koder, plads reservationer i toget og andet, som man kunne træffe at få brug for.

Hvis der var en specifik adresse i forbindelse med aftalen brugte jeg “Where” feltet til denne. Hvis Google kan “forstå” adressen laver links til Google Maps, så det er nemt at finde og har man internetadgang, kan det også bruges til navigation til stedet.

I Google Kalenderen kan man på hver enkelt aftale vedhæfte dokumenter, og denne funktionalitet benyttede jeg til at vedhæfte billetter, vouchers, boardpasser eller hvad der nu var aktuelt for den enkelte aktivitet.

På farten

Uanset om man bruger Android eller iPhone, så er det muligt at synkronisere sin kalender til sin mobil og/eller sin tablet – og med synkroniseringen sikre, at man altid har den opdaterede version, uanset om man kigger på den fra en computer, retter i den på mobilen eller får overblik på tablet’en.

Hvis aftalerne blot er synkroniseret inden man tager afsted på ferien, så kræves der ikke internetadgang (hverken wifi eller mobildata) for at kunne se kalenderen og alt indhold i den.

Sharing is Caring

Givet man bruger Google Kalenderen, så er der en ekstra bonus feature – alle øvrige deltagere på rejsen, kan inviteres med til de møder/aftaler, som man laver, og dermed har de også en opdateret oversigt over hele ferien på deres enheder.

rome_bus