Med tvang skal Rejsekortet indføres…

Politikken skriver at brugere af offentlig transport fra midten af 2013 skal svinges over på rejsekortet. Det virker godt nok som en stor beta-test og en måde at tvinge systemet til at blive en succes (koste hvad det for kunder i den offentlige trafik).

Poul-Henning på version2.dk igen, igen og igen har skrevet om problemer med det – og det kombineret med hvad jeg selv har læst og erfaret fra andre, har foreløbigt hold mig fast på gode gamle klippekort – De har trods alt et simpelt interface og er nemme at betjene.

Med rejsekortet, ser de fleste transaktioner ud til at blive mere kompliceret – og kan også saktens blive dyere.

Med klippekort klipper man når rejsen starter, og det er så det. Med rejsekortet skal man huske at stemple ind, hved hvert skift undervejs huske at stemple ind igen, men først stemple ud, når rejsen er slut. Det beste udfald med rejsekortet er med andre ord mindst en ekstra handlinger for at foretage samme rejse. Det lyder måske ikke som ret meget, men prøv at spørge alle ud kender, der har rejsekort, om de har fået “bøder” for ikke at stemple ud. Jeg er ret sikker på, at en sådan bruger ikke findes.

Manglende check ud på en 2 Zoners rejse koster i følge Politikken 35,50 kroner i bøde. Det samme bekræfter rejsekortets sider om check-ud (“Glemt check-ud”), men til gengæld er rejsekortets oftestille spørgsmål af en anden opfattelse:

Screen Shot 2012-12-23 at 7.15.05 PM

“Ingen praktisk betydning for brugeren af dit rejsekort”? Bevars, når man først har brugt de 5.000.000.000,- som rejsekortet koster, så er 35,50 kroner uden praktisk betydning, men formuleringen syntes jeg nu nok er på kanten af misinformation.

Jeg bruger heldigvis ikke offentlig transport til dagligt, og håber på føst at skulle bruge s-togene, når vinteren trænger sig på. Jeg håber, at de hundrede tusindende brugere, der fra Juli 2013 tvinges ind i en stor beta-test, får fundet og rettet bare de værste fejl, men med den pris plan og det tekniske system, der ligger bag rejsekortet, så er jeg godt nok noget skeptisk.

God fornøjelse med Rejsekortet indtil da.

Opfølgning:

MølleåsSejladsen

En af de stolte traditioner, der i år for 51. gang sætter lidt kulør på livet i Kongens Lyngby er Mølleås sejlladsen. Den 3. weekenden i augst samles spejdere for i selvbyggede både at sejle om kap ned af Mølleåen fra Lyngby til Rådvad.

Starten går ved den gamle mølle på Lyngby hovedgade og starter med en kort tur gennem et vandhul hvor Mølleåen løber tæt på Lyngby hovedgade. Her testes bådenes flydeevne og stabilitet på et kort stykke. Herefter tages de op ad vandet og bæres (typisk i løb) over Lyngby Hovedgade og efter at have krydset denne sættes de igen i Mølleåen og sejlladsen kan fortsætte.

Her er et par billeder fra årets sejllads:

Nyt liv til Dybbølsbro

Aside

Et af byens triste steder, som jeg ofte kommer forbi er Dybbelsbro ved Fisketorvet. Jeg er tilsyneladende ikke den eneste, der syntes Dybbelsbro er et trist og kedeligt sted. I hvert fald beretter Politikken, at en tegnestue har foreslået, at broen får et ordenligt løft. Det er lige nu bare et forslag, og med dansk skræk for forandringer, så kan man kun håbe, at det bliver til mere end tegninger, for umiddelbart ser tegningerne spændende ud.