Tvivlsom flirt med annoncer

Aviserne er vids begyndt at tænke alvorligt over hvordan deres fremtid ser ud, og de digitale udgaver, er sikkert allerede nu mere læst end de trykte. Det er derfor også vigtigt for aviserne, at de finder måder at sikre deres økonomiske grundlag. Det er sket gennem annoncer, som har svinget mellem mere eller mindre agressivitet – popup’er, pop unders, flash animation og alt muligt andet, der kunne give penge i kassen.

Jeg har det sådan set fint med denne byttehandel – nyheder for reklamer. Så længe jeg ikke vil betale for adgangen til nyhederne, må de forsøge at finde en anden måde at få penge i kassen. Jeg syntes dog godt nok, at deres seneste forsøg på ekstrabladet.dk, er gået over stregen. Der er annoncerne efterhånden så godt forklædt ind i sitet, så man bliver i tvivl om det er annoncer eller sponsoreret journalistik.

Eb_dk

Den gode overskrift er om TDC

Politikkens tjek har tilsyneladende kedet sig på redaktionen og efter lidt tid med papirflyvere og andet tidsspilde, har man så fundet på dagens TDC historie – at det er gratis at opgradere til større kabeltv pakker, mens det koster penge at nedgradere. Det er der så kommet den rystende overskrift “Dyrt at spare penge hos TDC”.

Uha, uha.

Der er to ændringer, de burde have overvejet, inden de sendte artiklen i trykken, hvis overskriften skulle have været retvisende.

For det første handler den om Yousee (der er godt nok ejet af TDC), og selvom skribenten tilsyneladende er klar over dette, så skal man da ikke kalde tingene ved deres rette navn.

Den anden – når vi nu skal harmes over at der tages gebyr for nedgraderinger – er, at det, når man nu er ude i de stakkels forbrugeres ærinde, er at artiklen lige får nævnt, at Stofa (der er ejet af Telia) tager penge for både op- og nedgraderinger og der tager man cirka 65% mere for skiftet (495,- mod 295,-). Mon ikke det burde have været overskriften, hvis vi nu skal harme over gebyrgrippen, der svæver over os stakkels forbrugere.

Når den ikke er blevet det, så er det sikkert fordi, at den gode overskrift i dette tilfælde er om TDC, ikke artiklens indhold – Mon ikke?

(note: jeg arbejder hos TDC, men på dette site repræsenterer jeg kun mig selv og ikke min arbejdsgiver).

Overraskelsen røg med overskriften

Nogle journalister formår til fulde at udnytte RSS feeds, som en teaser, der lige lokker et klik ud af den, der sidder og løser med i feedet. Det er sjovt, når det lykkedes, men så er der de gange, hvor overskriften lige ødelægger den gode teaser. PCWorld havde et godt eksempel på dette i dag i deres feed – hvis overskriften ikke havde afsløret artiklens indhold, så havde jeg måske klikket…

Media_httpbetanetfact_malvv

Turen går til…

Efter Berlingske lancerede rejseliv fra lidt tid siden, så burde jeg vel i øvrigt lige følge op, og fortælle, at JP/Politiken nu har slået igen med et website, der rider på navnet fra bogserien ”Turen går til” og derfor hedder turengaartil.dk. Sitet er i samme stil som Rejseliv – og bærer efter min bedste opfattelse præg af at det– som rejseliv – handler mere om at tjene kommission af rejsesalg, end at lave et interessant rejsesite med spændende indhold.